Na web prezentaciji skupa “Put i životna sredina” postavljen je PDF Zbornika apstrakata i objavljeni su zaključci skupa Naučnog odbora.
Predlog zaključaka 7. naučno-stručnog skupa PUT I ŽIVOTNA SREDINA:
- Neophodno je forsirati multidisciplinarnu saradnju u pripremi i realizaciji projekata putne infrastrukture, bez obzira da li se radi o novogradnji, eksploataciji ili održavanju. Na ovu potrebu se posebno ukazuje u odnosima između različitih planerskih i projektantskih kuća;
- Postojeća regulativa koja se odnosi na pripremu planske i tehničke dokumentacije, te dokumentacije koja se tiče procene uticaja na životnu sredinu i društveno ekonomske aspekte projekata putne infrastrukture u velikoj meri predstavlja prepreku za osmišljen, dubinski pristup pripremi i realizaciji projekata putne infrastrukture. Dodatno, kratki rokovi, nerealno niske procene vrednosti pojedinih usluga i/ili radova doprinose zanemarivanju iskrenog i ispravnog odnosa prema zaštiti životne sredine. Preporučuje se da Srpsko društvo za puteve pokrene inicijativu za unapređenje regulative;
- Klimatske promene evidentno sve više imaju uticaja na eksploataciju, održavanje i rekonstrukciju putne infrastrukture. U tom smislu je neophodno holistički pristupiti ojačanju/prilagođavanju postojećih infrastrukturnih kapaciteta za podnošenje uticaja od klimatskih promena, dok je prilikom projektovanja infrastrukture neophodno uvažavati preporuke međunarodnih stručnih organizacija kao što su PIARC i IRF koje imaju značajna iskustva u borbi sa klimatskim promenama u domenu saobraćaja i putne infrastrukture (inoviranje pristupa pripremi hidrografskih i hidroloških podloga, procena rizika od prirodnih nepogoda i prirodnih katastrofa, načini prilagođavanja infrastrukture i dr.);
- Održavanje putne infrastrukture je bolna tačka u smislu da se najviše pažnje posvećuje otklanjanju oštećenja na kolovoznoj konstrukciji i saobraćajnoj signalizaciji i opremi dok se drugim elementima konstrukcije puta (npr. sistem za odvodnjavanje, kosine i sl.) posvećuje značajno manja pažnja, a samim tim raste rizik od ugrožavanja životne sredine. Neophodno je uticati na unapređenje prakse upravljanja i održavanja putne infrastrukture;
- Iskustva koja su upravljači, planeri, projektanti, stručno-tehnički nadzor i izvođači stekli u prethodnih 10-15 godina na kapitalnim projektima je potrebno detaljno analizirati i utvrditi smernice za dalji rad i delovanje kako bi se izbegle greške slične prirode u budućnosti, a elementi dobre prakse posebno naglasili;
- Potrebno je analizirati svetska iskustva u domenu primene alternativnih, recikliranih i regenerisanih materijala u izgradnji i održavanju putne infrastrukture te utvrditi strateški pristup na nivou države;
- Obrazovanje kadrova, kako i okviru građevinske, tako i saobraćajne struke, je potrebno unaprediti i to u okviru osnovnih i master akademskih studija, ali i u formi celoživotnog učenja, odnosno kontinualnog obnavljanja i unapređivanja znanja. Srpsko društvo za puteve u tom smislu treba da ostvari blisku saradnju sa akademskim institucijama u državi i aktivno se uključi u analizu i unapređenje nastavnih planova i programa.
Beograd, 20.06.2023. godine
за Naučni odbor skupa “Put i životna sredina”
Đorđe Mitrović, Igor Jokanović